Effects of Confinement During the COVID-19 Pandemic on Industrial Engineering Students at the UANL
DOI:
https://doi.org/10.29105/revig1.2-19Keywords:
COVID-19, estudiantes universitarios, confinamiento, COVID-19, estudiantes universitarios, confinamiento.Abstract
Confinement due to the COVID-19 pandemic has affected the educational landscape worldwide since March 2020. The objective of this research is to determine the effects of this confinement on higher education students who are in the seventh to tenth semester of the Industrial Engineer with minor in Management undergraduate program at the School of Chemical Science from the UANL. First, a review of similar studies from different countries was carried out, then a questionnaire was designed to investigate the emotional, behavioral and learning state, after that the questionnaire was applied to a sample of 171 students. The results show that more than half of the students or at least 1 member of their family suffered from the disease, with a predominance of negative emotions: 92.4% of the students presented stress and 84.2% presented anxiety; additionally, dislike for online education compared to face-to-face education was evidenced. On the other hand, students increased their intake of junk food and use of social networks and reduced physical activity and sleep hours. It is concluded that confinement due to the pandemic has negatively affected higher education students, making it essential to establish measures to support them to successfully continue their undergraduate studies.
Downloads
References
Balluerka Lasa, N., Gómez Benito, J., Hidalgo Montesinos, D., Gorostiaga Manterola, A., Espada Sánchez, J., Padilla García, J. y Santed Germán, M., (2020). Las consecuencias psicológicas de la COVID-19 y el confinamiento. País Basco: Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco. Acceso el 5 de marzo de 2021. https://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/docs/Consecuencias_psicologicas_COVID-19.pdf.
Brown, C., y Salmi, J. (2020). Putting fairness at the heart of higher education. University World News, 18 de abril. Acceso el 5 de marzo de 2021. https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200417094523729.
Campos Cornejo, L. L., Jaimes Campos, M. A., Villavicencio Guardia, M. D. C., y Esteban Rivera, E. R. (2020). Bienestar y afrontamiento psicológico de estudiantes universitarios en estado de confinamiento por COVID-19. Revista Inclusiones 7, 377-398. Acceso el 4 de marzo de 2021. http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1766.
Carballeira Rivera, M. T. (2020). El impacto de la COVID-19 en la educación superior universitaria. España: Grupo Compostela de Universidades. Acceso el 4 de marzo de 2021 http://web.gcompostela.org/wp-content/uploads/2020/12/El-impacto-de-la-pandemia-en-la-educacion-universitaria.pdf.
Chanchi, G. E., Ospina, M. A. y Ospino, M. E. (2020). Análisis de sentimientos de la percepción de los estudiantes de Ingeniería de Sistemas de la Universidad de Cartagena (Colombia) sobre las actividades académicas desarrolladas durante el confinamiento debido al COVID-19. Revista Espacios 41(42) 247-259. doi:10.48082/espacios-a20v41n42p21
Dekun, M.C., Sosa, A. H., Clauser, C. S., González Carreras, G. G. y Corrado, L. J. (2020). Estudiar ingeniería en tiempos de pandemia: La percepción de los estudiantes. Conferencia pronunciada en Brasil, 20 al 23 de octubre. https://200.17.87.109/index.php/salaoconhecimento/article/view/18678.
Delbon, M. A., Delbon, A. R., y Grillo, S. (2020). El impacto psicológico de la cuarentena en estudiantes universitarios y/o terciarios. Revista de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional del Nordeste 40, 22-36. Acceso el 13 de febrero de 2021. http://revista.med.unne.edu.ar/index.php/med/article/view/135/123.
Gobierno de México (2020). Coronavirus COVID19 Comunicado Técnico Diario. Acceso el 5 de marzo de 2021. https://www.gob.mx/salud/documentos/coronavirus-covid-19-comunicado-tecnico-diario-238449.
González Jaimes, N. L., Tejeda Alcántara, A., Espinosa Méndez, C., y Ontiveros Hernández, Z. (2020). Impacto psicológico en estudiantes universitarios mexicanos por confinamiento durante la pandemia por Covid-19. Revista Digital de Universidad Autónoma del Estado de Morelos 1. doi:10.1590/SciELOPreprints.756.
González Velázquez, L. (2012). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. Revista Espacio I+D Innovación más Desarrollo, 9(25), 158–179. https://doi.org/10.31644/imasd.25.2020.a10
IISUE (2020) Educación y pandemia: Una visión académica. 2020. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México. Acceso el 5 de marzo de 2021. http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). ¿Cómo prepararse para la reapertura? Estas son las recomendaciones del IESALC para planificar la transición hacia la nueva normalidad. Acceso el 30 de junio de 2020. http://www.iesalc.unesco.org/2020/06/18/como-prepararse-para-la-reapertura-estas-son-las-recomendaciones-del-iesalc-para-planificar-la-transicion-hacia-la-nueva-normalidad.
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (2020). El coronavirus covid-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. Acceso el 5 de marzo de 2021. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/.
Marinoni, G., Van’t Land, H. y Jensen, T. (2020) The Impact of COVID-19 on Higher Education Around the World: IAU Global Survey Report. International Bibliographic Database on Higher Education. International Association of Universities (IAU). (HEDBIB). https://www.iau-aiu.net/IAU-Global-Survey-on-the-Impact-of-COVID-19-on-Higher-Education-around-the.
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista De La Educación Superior, 49(194), 1-8. Recuperado a partir de http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1120
Organización Mundial de la Salud (2020). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. Acceso el 5 de marzo de 2020. https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---covid-19.
Pérez López, E., Vázquez Atochero, A., y Cambero Rivero, S. (2020). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
Romero Díaz, T., y Matamoros Osorio, C. M. (2020). Impacto académico, económico y psicológico del covid-19 en los estudiantes de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 138–158. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1388
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina, 78, 1–21. https://doi.org/10.4185/rlcs-2020-1466
Torres, C. (2020). El impacto psicológico de la pandemia de COVID-19 en México. Acceso el 3 de marzo de 2021. https://www.comecso.com/las-ciencias-sociales-y-el-coronavirus/impacto-psicologico-pandemia-mexico.
UNESCO (2021). COVID-19 y educación superior: Educación y ciencia como vacuna contra la pandemia. Acceso el 5 de marzo de 2021. https://www.un.org/es/impacto-académico/covid-19-y-educación-superior-educación-y-ciencia-como-vacuna-contra-la-pandemia.
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., y Ho, R. C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Ingeniería y Gestión Industrial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.