Artificial Intelligence and Digital Literacy: Impact on the Teaching Process of Students at Higher Education Institutions
DOI:
https://doi.org/10.29105/revig1.4-43Keywords:
Digital Literacy, Teaching-learning process, technology 4.0, virtual environments, Digital Literacy, Teaching-learning process, technology 4.0, virtual environmentsAbstract
Currently, the use of 4.0 technologies and technological tools such as digital devices has resulted in a large part of the activities that were carried out in physical spaces at Higher Education Institutions (HEIs) migrating to virtual environments remotely. This has led to an increasing number of people having to use information and communication technologies as everyday tools, but their incorporation into daily activities is done instrumentally without a deep understanding of how they work and their benefits to the teaching process. The objective of this research is to determine if there is a difference in digital literacy between university professors and students. This research is quantitative and descriptive; it is cross-sectional, non-experimental, and non-probabilistic. To obtain information, a survey was designed with Likert-type questions ranging from 1 (strongly disagree) to 5 (strongly agree). Ninety university students and 85 professors were surveyed. An ANOVA was performed to obtain the results, and the results showed that there is a difference in digital literacy between professors and students
Downloads
References
Ahmed, A., Aziz, S., Qidwai, U., Farooq, F., Shan, J., Subramanian, M., Chouchane, L., ElNatour, R., Abd‐Alrazaq, A., Pandas, S., & Sheikh, J. I. (2022). Wearable artificial intelligence for assessing physical activity in high school children. Sustainability, 15(1), 638. https://doi.org/10.3390/su15010638
Álvarez, D. M. L., Aguilar, G. F. C., Conforme, N. C. R., & Alcívar, I. A. M. (2020). Implementación de flipped classroom enfocado a los estudiantes de Ingeniería de software: Caso universidad ecuatoriana. Revista Científica ECOCIENCIA, 7(3), 1. https://doi.org/10.21855/ecociencia.73.311
Assinnato, G., Sanz, C. V., Gorga, G., & Martin, M. V. (2018). Actitudes y percepciones de docentes y estudiantes en relación a las TIC. Revisión de la literatura. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología(22). https://doi.org/10.24215/18509959.22.e01
Calderón-Garrido, D., Cisneros-Álvarez, P., Fernández, I. D. G., Fernández, D., & Fernández, R. de las H. (2019). La tecnología digital en la educación musical: Una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical (RECIEM), 16, 43. https://doi.org/10.5209/reciem.60768
Delgado, N., Campo, L., Maza, M. S. de la, & Etxabe-Urbieta, J. M. (2024). Aplicación de la inteligencia artificial (IA) en educación: Los beneficios y limitaciones de la IA percibidos por el profesorado de educación primaria, educación secundaria y educación superior. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(1), 207. https://doi.org/10.6018/reifop.577211
Dirección CCi. (2023). ¿Qué es la alfabetización digital? https://cci.ar/docs/alfabetizacion-digital/
Falco, M. (2017). Reconsiderando las prácticas educativas: TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 29, 59. https://doi.org/10.15366/tp2017.29.002
García, F. C. (2015). El profesorado ante el aprendizaje 2.0: Aspectos críticos. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 43(3). https://doi.org/10.5209/rev_noma.2014.v43.n3.49286
García, M. B., & Acosta, N. D. (2023). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía. https://doi.org/10.30944/20117582.2365
González, C. S. G. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación: Transformación de la forma de enseñar y de aprender. Qurriculum. Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa(36), 51. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.03
Grájeda, A., Burgos, J., Olivera, P. C., & Sanjinés, A. (2023). Assessing student-perceived impact of using artificial intelligence tools: Construction of a synthetic index of application in higher education. Cogent Education, 11(1). https://doi.org/10.1080/2331186x.2023.2287917
Hillmayr, D., Ziernwald, L., Reinhold, F., Hofer, S., & Reiss, K. (2020). The potential of digital tools to enhance mathematics and science learning in secondary schools: A context-specific meta-analysis. Computers & Education, 153, 103897. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103897
Martínez-Bravo, M. C., Sádaba, C., & Serrano-Puche, J. (2021). Meta-marco de la alfabetización digital: Análisis comparado de marcos de competencias del siglo XXI. Revista Latina de Comunicación Social(79), 76. https://doi.org/10.4185/rlcs-2021-1508
Martínez-Rivera, Ò. (2024). El impacto de la inteligencia artificial (IA) en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los trabajos en la universidad. European Public & Social Innovation Review, 9, 1. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-885
Muratova, N., Grizzle, A., & Mirzakhmedova, D. (2024). Alfabetización mediática e informacional. https://www.unesco.org/es/media-information-literacy
Perez-Lozano, D., & Espinosa, F. S. (2024). Social media addiction: Challenges and strategies to promote media literacy. IntechOpen eBooks. https://doi.org/10.5772/intechopen.1006166
Pérez-Martínez, K. S., Martínez-Valdez, R. I., & Patiño-Rodríguez, I. (2018). Alfabetización digital: El uso de las TIC’s en el desempeño docente de profesores universitarios. Vinculatégica EFAN, 4(1), 14. https://doi.org/10.29105/vtga4.1-842
Salinas, G. C., & Andrade-Vargas, L. (2024). Los desafíos de la inteligencia artificial en la educación en un mundo tecnologizado. European Public & Social Innovation Review, 9, 1. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-905
Taha, T. B., & Abdulrahman, M. S. (2023). The impact of technology on students’ psychological and educational performance. JISA (Jurnal Informatika dan Sains), 6(1), 91. https://doi.org/10.31326/jisa.v6i1.1661
Ünalmış, E., Dirsehan, T., & Erdoğmuş, İ. E. (2024). Consequences of influencer-created content on influencers’ authenticity in the beauty and personal care industry. Journal of Marketing Communications, 1. https://doi.org/10.1080/13527266.2024.2371833
Wang, L., & Li, W. (2024). The impact of AI usage on university students’ willingness for autonomous learning. Behavioral Sciences, 14(10), 956. https://doi.org/10.3390/bs14100956
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Ingeniería y Gestión Industrial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.