The Impact of Environmental Literacy on Environmental University Culture Perception
The Case of Industrial Engineering Administrator at the Universidad Autónoma de Nuevo León
DOI:
https://doi.org/10.29105/revig1.1-9Keywords:
Environmental literacy, sustainability, environmental culture perception, college students.Abstract
This paper studies the impact of the learning unit (UA) "Environment and Sustainability" on the perception of the university’s environmental culture using the Industrial Engineering Administrator (IIA) students of the Autonomous University of Nuevo León (UANL) as a case study. For this purpose, we developed a survey with a representative stratified statistical design by gender and semesters of the IIA career, with an exploratory-descriptive nature, and with a quantitative-qualitative approach. The final sample is 620 students, 313 men, and 307 women, chosen at random from the objective population. The questionnaire comprises more than 100 items organized into 40 questions with information on the student's context, socioeconomic dimensions, as well as on their recycling consumption, and their perception of environmental culture. The results show there is homogeneity in the response of a high percentage of questions between students who have attended the UA and those who have not. However, there is statistical evidence that shows that having taken the UA makes students stricter in their evaluation and perception of the environmental culture within the Faculty, significantly reducing the positive evaluation and increasing its negative evaluation. These results are robust for two types of econometric models considered in the present study.
Downloads
References
Alea, A., and Jaula, J. La percepción ambiental en estudiantes de la Universidad de Pinar del Río. noviembre 18, 2020, de Innovación Educativa, Instituto Politécnico Nacional México Sitio web: https://www.redalyc.org/pdf/1794/179421187004.pdf, 2006.
Alfaro, J. Limón, B. Martínez, G. and Tijerina, G. Ambiente y Sustentabilidad. Por una educación ambiental. México. Grupo Editorial Patria, 2009.
Bohne, A., Bruckmann, M., y Martínez, A. El desarrollo sustentable en las instituciones de educación superior: un verdadero desafío. noviembre 19, 2020, de Revista Digital Universitaria Sitio web: http://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/v20_n5_a3_El-desarrollo-sustentable-en-las-instituciones-de-educaci%C3%B3n-superior-un-verdadero-desaf%C3%ADo.pdf, 2019.
Calvente, A. El concepto moderno de sustentabilidad. noviembre 18, 2020, de UAIS Sustentabilidad Sitio web: http://www.sustentabilidad.uai.edu.ar/pdf/sde/UAIS-SDS-100-002%20-%20Sustentabilidad.pdf, 2007.
Camacho, A., Moreno J.O., y Reynosa, L. Usos de tiempo y TICs en estudiantes universitarios: evidencia de la carrera de IIA en la UANL. En Construcción social de una cultura digital educativa: SOMECE 2018. Editorial: Sociedad Mexicana de Computo en la Educación., p.p. 1255-1265, 2018.
Camacho, A., Moreno J.O., y Reynosa, L. Encuesta de Hábitos y Cultura Ecológica, el caso de los estudiantes de los estudiantes de Ingeniero Industrial Administrador, de la Facultad de Ciencias Químicas UANL. 2018.
Gomera, A. La conciencia ambiental como herramienta para la educación ambiental: Conclusiones y reflexiones de un estudio en el ámbito universitario. noviembre 19, 2020, de web de la Universidad de Córdoba Sitio web: http://www.uco.es/servicios/dgppa/sepa, 2008.
González, E., Meira-Cartea, P., y Martínez, C. Sustentabilidad y Universidad: retos, ritos y posibles rutas. noviembre 18, 2020, de SCIELA-Revista de la educación superior Sitio web: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000300004, 2015.
Greene, W. Econometric Analysis (7th Edition). Prentice-Hall. 2017.
Hernández, A., Zayas, F., y Camarena, B. La experiencia universitaria en la formación de sentidos acerca de la sustentabilidad. noviembre 18, 2020, de Revista Internacional de Cooperación & Desarrollo Sitio web: http://revistas.usbbog.edu.co/index.php/Cooperacion/article/view/3115/2605, 2017.
Herrera, K., Acuña, M., Ramírez, M., y De la Hoz, M. Actitud y conducta pro-ecológica de jóvenes universitarios. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe, España y Portugal; vol. 32, no. 13, pp. 456-477, 2016.
Jose, PD. Sustainability Education in Indian Business Schools: A Status Review. November 18, 2020, de SCIELO - Sustainability Education in Indian Business Schools Sitio web: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-02792016000100015&lang=es, 2016.
Kibert, N. An Analysis Of The Correlations Between The Attitude, Behavior, And Knowledge Components Of Environmental Literacy In Undergraduate University Students. November 18, 2020, de CiteSeerX Sitio web: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.26.2627, 2000.
Martínez, C., y González, E. Las políticas para la sustentabilidad de las Instituciones de Educación Superior en México: entre el debate y la acción. noviembre 18, 2020, de Revista de la educación superior Sitio web: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602015000200004, 2015.
Mendoza, Y. Sistemas de evaluación de la sustentabilidad en las Instituciones de Educación Superior. noviembre 18, 2020, de SCIELO Sitio web: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-78582016000200065, 2016.
Montilla, A. Vinculación entre Sustentabilidad y Organizaciones Universitarias. noviembre 19, 2020, de Revista Científica Electrónica de Ciencias Gerenciales / Scientific e-journal of Management Science Sitio web: www.revistanegotium.org.ve / núm. 39 (año 13) pág. 46-65, 2018.
Vargas, C., Rosario, R., y Briones, C. Impacto de la materia Desarrollo Sustentable en el Cambio de la Conciencia Ambiental de los Estudiantes del Nivel Superior. noviembre 18, 2020, de Revista Luna Azul Sitio web: https://www.redalyc.org/pdf/3217/321753629002.pdf, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Ingeniería y Gestión

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.