Preliminary Inferential Analysis of the Perception of Industrial Engineering and Administration Students About their Performance in Caring for the Environment Post-COVID (extended study)
Keywords:
Environment, Industrial engineering, Students, Perception, Covid-19Abstract
Secondary to living the COVID-19 pandemic first reported in Wuhan China on December 31, 2019, there was a phenomenon that changed the lifestyle of the population worldwide as well as, for example, the increase in mental illness and violence domestica in addition to the deaths charged by the health contingency generated by the spread of a new coronavirus (SAR-COV2) through trade and globalization. The objective of this research is to detect the perception of Industrial Engineering and Administration students about their performance in caring for the post-COVID-19 environment, so an inferential, non-experimental, and transversal methodology is followed. The results that support that the respondents care about issues related to the environment. Therefore, it is important to educate and create awareness in society at different levels about caring for the environment and promote research in universities into new alternatives to protect natural resources, thus prolonging the life of ecosystems, in the face of the problem currently living.
Downloads
References
Alarcón, A., & Bernal, V. (2016) Percepción de los estudiantes sobre la responsabilidad ambiental de la Universidad Distrital Francisco José De Caldas. [Tesis de grado no publicada] Universidad Distrital Francisco José De Caldas, Bogotá, Colombia. Recuperado de: https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/12932
Boca, G. D., & Saraçlı, S. (2019). Environmental education and student’s perception, for sustainability. Sustainability, 11(6), 1-18. Recuperado de https://www.mdpi.com/2071-1050/11/6/1553
Gilberto Leonardo, O. (2004). La definición del concepto de percepción en psicología con base en la teoría Gestalt. Revista de Estudios Sociales, (18), 89-96. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/res/n18/n18a10.pd
Hernández Fernández, L., & Malcon Cervera, C. (2022). Percepción de alumnos de Contaduría y Alta Dirección sobre su actuación en el cuidado del Medio Ambiente como futuros profesionistas. Revista De InvestigacióN En Ciencias Contables Y Administrativas, 7(1). Recuperado de https://ricca.umich.mx/index.php/ricca/article/view/129
Jesús Alberto Somoza Rios, Kenia Inzunza Duarte. (2017). Percepción del impacto del desarrollo sustentable en directivos. RevistaVinculando. https://vinculando.org/empresas/percepcion-del-impacto-del-desarrollo-sustentable-en-directivos.html
Loaiza Franco, J. (2018). Estado actual de la formación en contabilidad ambiental en la ciudad de Santiago de Cali y percepción de la misma de los estudiantes de Contaduría Pública de la Universidad del Valle sede Santiago de Cali. Recuperado de https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/11332/CB-0525185.pdf?sequence=1
López, A., Vega, H., Hernández, A., & Ramírez, C. (2004). El Plan Trifinio: Un proceso de desarrollo sustentable transfronterizo en Centroamérica. Universidad Nacional de Costa Rica, noviembre, 108pp.
Maturana Murillo, E., & Gómez Cano, D. (2021). Los costos ambientales frente al desarrollo sostenible de las empresas. Adversia, (26), 1–10. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/adversia/article/view/345863
Murillo, F. Javier, and Duk, Cynthia. (2020). El Covid-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 1 1 - 1 3 . R e c u p e r a d o d e : https://dx.doi.org/10.4067/ S0718-73782020000100011
McNeely JA. Naturaleza y COVID19: la pandemia, el medio ambiente y el camino a seguir. Magna Scientia UCEVA 2022;2:1 91-108.
https://doi.org/10.54502/msuceva.v2n1a10
Quadratin (2020, 12 de agosto). Por covid-19 aumentó la violencia doméstica. Recuperado de: Por Covid 19 aumentó la violencia doméstica - Quadratín (quadratin.com.mx)
Ramírez Ortiz, J., et al. (2020). Consecuencias de la pandemia COVID 19 en la salud mental asociadas al aislamiento social. [PDF] Recuperado de: https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/ download/30
Somoza, A. H. (2018). Contaminación industrial y urbana en ciudades de tamaño mediano: detección y mitigación. Recuperado de: https://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/8870
Thomas, G . (2015). Facilitation in education for the environment. Environ. Educ., 21, 107–116. [Google Scholar] [CrossRef]
Velázquez-Martínez, J. D., et al. (2022). Estudio preliminar transversal del compromiso medioambiental y desarrollo sostenible de la carrera de ingeniero industrial administrador de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Academia Journals Fresnillo, 1095-1100.
Yánez, R., & Zavarce, C. (2009). Desarrollo Sustentable:¿ Desafío o Compromiso. Revista Ingeniería Industrial. Actualidad y Nuevas Tendencias, 1, 73Y85
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Ingeniería y Gestión Industrial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.